نحوه رنگ کردن ورق های رنگی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

از ورق های گالوانیزه در موارد مختلفی استفاده می شود. همین موضوع باعث شده زیبایی ورق های گالوانیزه به موضوعی مهم در این صنعت تبدیل شود و عملیات رنگ آمیزی روی این ورق ها انجام شود. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه رنگ کردن ورق های رنگی اطلاعاتی ارائه کنیم و بررسی کنیم رنگ مورد استفاده در زیباسازی این ورق ها باید چه ویژگی ها و مشخصاتی داشته باشد. همچنین این محصولات چگونه رنگ می شوند؟ برای مشاهده قیمت و خرید ورق رنگی می توانید به صفحه مربوط به این محصول در وبسایت فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید و یا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

معرفی ورق رنگی

تصور عموم بر این اساس است که رنگ های ورق های رنگی، بیشتر تزئینی هستند. البته این ورق ها در مقایسه با ورق های بی رنگ دارای مزایا و ویژگی های متفاوتی هستند. اگر جذابیت ورق رنگی را کنار بگذاریم، وجود لایه روی در این محصولات باعث افزایش مقاومت آن ها در برابر خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی می شود. به طور کلی مزیت اصلی ورق های رنگی نسبت به ورق گالوانیزه و آهنی در خواص شیمیایی و مزیت مکانیکی آن است. این ویژگی باعث استفاده بیشتر از ورق های رنگی شده است. به عنوان مثال، در شرایطی که ورق گالوانیزه تحت تأثیر شرایط نامساعد محیطی قرار می گیرد یا مثلاً شرایط مرطوب را با مایعات قلیایی تجربه می کند، ورق گالوانیزه رنگی برای زنده ماندن در این شرایط مفید است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا سقف اکثر خانه ها از ورق های رنگی ساخته شده است؟ یکی از دلایل این امر این است که سقف اتاق زیر شیروانی معمولاً در معرض رطوبت بوده و احتمال آسیب آن بیشتر است. لایه های تشکیل دهنده ورق رنگی در سقف شیروانی عبارتند از:ورق  گالوانیزه گرم، ورق الکترو گالوانیزه، گالوالیوم، گالبو و ورق آلومینیوم.

علت رنگ آمیزی ورق رنگی

در حفاظت ورق های گالوانیزه، فلز اصلی که اغلب ورق فولادی است، با یک لایه محافظ از فلز روی پوشانده می شود. این فرآیند ورق فولادی را به محصولی ضد زنگ تبدیل نمی کند، بلکه عمر مفید آن را در مجاورت اکسیژن هوا و شرایط خورنده افزایش می دهد. قیمت روز ورق گالوانیزه به ضخامت روکش روی، نحوه انجام فرآیند و همچنین قیمت ورق فولادی بستگی دارد. هزینه رنگ گالوانیزه را نیز می توان به موارد ذکر شده اضافه کرد. رنگ آمیزی ورق گالوانیزه مزایای زیادی دارد. این عمل باعث افزایش مقاومت به خوردگی ورق و افزایش عمر مفید آن می شود. رنگ خاص ورق رنگی نوعی پوشش نانو است که از فولاد گالوانیزه محافظت می کند. رنگ مخصوص ورق رنگی دارای قابلیت خود ترمیم شوندگی بوده و قابل استفاده بر روی تمامی سطوح دارای روکش روی می باشد. همانطور که می دانید قطعات جوش داده شده یا سوراخ شده فلزات نسبت به سایر سطوح بیشتر در معرض خوردگی هستند. این نقاط حساس با استفاده از رنگ محافظت می شوند. زمانی که پوشش رنگ سطحی ورق رنگی به دلیل شرایط محیطی خورده و آسیب ببیند، پوشش فلز روی در سطح ورق فولادی باعث ایجاد حفاظت کاتدی می شود و از بین رفتن لایه رنگ، سطح فلز را محافظت می کند. از رنگ مخصوص می توان برای تعمیر، لکه گیری و شارژ مجدد سازه های گالوانیزه استفاده کرد. این عملیات از کاتد سازه های فلزی محافظت می کند و نیازی به نیروی متخصص ندارد.

نحوه رنگ آمیزی ورق رنگی

روشی برای گالوانیزه کردن فلزات وجود دارد که در آن محصول را در حوضچه ای از روی مذاب غوطه ور می کنند تا تمام سطوح با روی پوشانده شود. سپس ورق با رنگ های خاص رنگ آمیزی می شود. که باعث افزایش استحکام و مقاومت و زیبایی ورق می شود. محصولات فلزی پس از ترکیب با اکسیژن باعث اکسیداسیون و فرسایش و زنگ زدگی فولاد می شوند. رنگ آمیزی ورق رنگی کاری سخت و دشوار است. دلیل سختی این کار سطح صاف و صیقلی ورق است. رنگ آمیزی سطح صاف کار دشواری است و خشک شدن رنگ روی این سطح صاف مهارت خاصی می طلبد.

  • سطح ورق باید قبل از رنگ آمیزی تمیز و عاری از هرگونه چربی باشد.
  • پس از شستشو با چربی گیر، لازم است سطح ورق خشک شود. و در صورت وجود شوره در سطح ورق باید با سمباده از بین برود. و پس از سمباده زدن با پارچه خیس با آب گرم، روی آن را تمیز می کنند تا رنگ های سمباده از بین برود.
  • ورق را با ماده اسیدی می شویند.
  • در این مرحله از پرایمر لاتکس به عنوان اسپری یا پارچه استفاده می شود. این ورق را در برابر خط و خش مقاوم می کند. در محیط های صنعتی نیز برای این منظور از پرایمرهای اپوکسی استفاده می شود.
  • پس از خشک شدن پرایمر، لایه ای از رنگ های گالوانیزه مخصوص اعمال می شود. این کار با قلم مو یا اسپری یا برس انجام می شود.
  • بعد از ۴ ساعت لایه دوم رنگ پاشیده می شود.

ورق رنگی فولاد 369

روش های رنگ آمیزی ورق رنگی

ممکن است فکر کنید که رنگ آمیزی ورق های رنگی به آسانی هر محصول دیگری، فقط با استفاده از یک برس رنگ و یک سطل رنگ است. باید بدانید که رنگ آمیزی ورق های رنگی بسیار پیچیده است و به راحتی امکان پذیر نیست. استفاده از رنگ مخصوص اولین و مهمترین شرط رنگ آمیزی این محصولات می باشد. همانطور که گفته شد رنگ آمیزی این ورق ها کمی دشوارتر از آن چیزی است که فکر می کنید و این به دلیل سطح صاف و صیقلی ورق های گالوانیزه است. سطح صاف ورق های گالوانیزه باعث می شود که رنگ روی ورق قرار نگیرد و خشک شود. ورق های رنگی به دو روش مختلف رنگ آمیزی می شوند.

رنگ آمیزی ورق به صورت دستی

در این روش باید تمام مراحل رنگ آمیزی ورق را به صورت دستی انجام دهد. تمامی این مراحل باید طبق استانداردهای لازم انجام شود تا رنگ آمیزی به درستی و یکنواخت روی ورق انجام شود و به راحتی آسیب نبیند.

رنگ آمیزی ورق در کارخانه

در این روش سطح ورق گالوانیزه به طور کامل در کارخانه توسط دستگاه ها و داخل کوره های موجود رنگ آمیزی می شود. این یک سطح یکنواخت، براق و روشن برای ورق رنگی ایجاد می کند.

رنگ های مورد استفاده برای ورق گالوانیزه

برای رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه نمی توان از هر رنگی استفاده کرد. به عنوان مثال اسپری های رنگی که در بازار به فروش می رسند به دلیل نداشتن چسبندگی کافی برای رنگ آمیزی ورق های رنگی مناسب نیستند و معمولا این رنگ ها تنوع بالایی ندارند. همچنین رنگ روغن برای ورق های رنگی مناسب نیست. گالواکوت یکی از انواع رنگ هایی است که مخصوص رنگ آمیزی سطح ورق رنگی استفاده می شود و نیازی به آستر ندارد. رنگ های گالواکوت حاوی روی (بیش از ۷۰ درصد) بوده و ضمن انجام فرآیند رنگ آمیزی به تقویت پوشش سطح ورق نیز کمک می کنند. برای استفاده از رنگ های Galva Coat می توانید از قلم مو استفاده کنید.

مزایای رنگ گالوانیزه

  • رنگ گالوانیزه برای انواع فلزات استفاده می شود.
  • رنگ گالوانیزه از آسیب فلزات در برابر شرایط مختلف آب و هوایی جلوگیری می کند.
  • رنگ گالوانیزه از نقاط و سوراخ های جوش شده محافظت می کند.
  • رنگ گالوانیزه از سازه های فلزی محافظت می کند و همچنین برای فرآیند گالوانیزه شدن نیازی به متخصص نیست.
  • برای شارژ مجدد و لکه گیری استفاده می شود.
  • تنوع رنگ های مورد استفاده برای ورق گالوانیزه حدود ۱۶ رنگ می باشد.

ورق رنگی فولاد 369

رنگ گالواکوت

گالواکوت گاهی اوقات برای رنگ گالوانیزه استفاده می شود. این ماده برای فونداسیون نیازی به پرایمر ندارد. این ماده دارای چسبندگی و سختی بالا، غیر قابل اشتعال و دارای خواص مکانیکی قوی می باشد. از این رنگ برای گالوانیزه کردن تمام فلزات استفاده می شود. مهمترین ویژگی های رنگ گالواکوت بی بو، بدون حلال و سازگار با محیط زیست است. رنگ های مخصوص گالوانیزه را گرم می کنند و در نتیجه فلزات را در برابر حرارت مقاوم می کنند. بیشترین کاربرد ورق گالوانیزه برای عایق کاری سوله، لوازم خانگی، کابینت، کولر، سقف زیر شیروانی و … می باشد.

کاربرد های ورق های رنگی

همان طور که در مطالب پیش تر اشاره شد شما می دانید از ورق های رنگی در چه صنعتی استفاده می شود، اما مواردی که در قسمت های قبل گفتیم تمام کاربردهای این ورق را پوشش نمی دهد. به طور کلی عمده ترین و ملموس ترین کاربرد ورق های رنگی در ساختمان سازی است. به عنوان مثال در ساخت سقف کاذب، نماهای تزئینی، بدنه انبارها، ساخت سقف شیروانی، سقف ویلا و ساخت سقف کارخانه، ساخت سوله، ورزشگاه و دیوار از ورق رنگی استفاده می شود .البته استفاده از ورق های رنگی تنها به ساخت و ساز ختم نمی شود واین نوع ورق ها در ساخت لوازم خانگی نیز کاربرد دارند. به عنوان مثال در ساخت یخچال و فریزر، آبگرمکن، اجاق گاز، کابینت، ماشین لباسشویی و حتی مایکروویو نقش مهمی دارند. گاهی اوقات از ورق های رنگی برای صنعت حمل و نقل استفاده می شود. اتاق ماشین، ظروف و سردخانه ها همگی از کاربردهای ورق های رنگی هستند. جالب است بدانید که حتی در ساخت بدنه کامپیوتر نیز گاهی از ورق گالوانیزه رنگی استفاده می شود. پوشش بسیاری از سقف ها مانند شیروانی و سقف ویلاها و ساختمان ها توسط ورق های رنگی انجام می شود. نرده سازی، ساخت آلاچیق، ساخت تخته وایت برد، ساخت چشمک زن و بدنه خودرو نیز از دیگر کاربردهای ورق های رنگی است.

تاثیر رنگ ورق های رنگی بر پوسیدگی و خوردگی

باید گفت که تمام فلزات در برابر هوای آزاد و رطوبت بسیار آسیب پذیر بوده و تمایل به ترکیب با اکسیژن و اکسید شدن دارند. این موضوع باعث می شود تا به مرور زمان زنگ زدگی و پوسیدگی در فلزات دیده شود و ظاهر زیبای فلزات و استحکام و مقاومت آنها به مرور زمان از بین برود. رنگ خاص ورق گالوانیزه باعث می شود این گونه فلزات در برابر اکسیداسیون مقاومت بیشتری داشته و طول عمر بیشتری داشته باشند. امروزه برای افزایش مقاومت ورق های فولادی علاوه بر غوطه وری در حوضچه ای از روی مذاب و گالوانیزه نمودن آنها با نوعی رنگ نیز رنگ آمیزی می کنند. برای سالها، محافظت از فولاد در برابر خوردگی معمولاً شامل استفاده از گالوانیزه گرم یا نوعی سیستم رنگ بود. اما امروزه اکثر متخصصان از ترکیبی هر دو روش استفاده می کنند که به آن سیستم دوبلکس می گویند. سیستم دوبلکس فولادی رنگ شده یا پودری است که پس از ساخت گالوانیزه می شود. باید گفت زمانی که رنگ و گالوانیزه با هم استفاده می شود می تواند مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نشان دهد. پوشش گالوانیزه از فولاد پایه محافظت می کند و محافظت کاتدی را فراهم می کند. علاوه بر این پوشش گالوانیزه از تشکیل لایه زیرین اکسید آهن جلوگیری می کند که فشار خارجی آن می تواند باعث برآمدگی و کنده شدن رنگ فلزات شود. رنگ میزان مصرف روی را کاهش می دهد و عمر ورق را افزایش می دهد. برعکس، زمانی که رنگ از بین می رود یا آسیب می بیند، روی برای محافظت از فلز در دسترس است، بنابراین فولاد زنگ نمی زند و رنگ پوسته نمی شود. با استفاده از رنگ مخصوص، اثر هم افزایی فلزات در برابر خوردگی ۱.۵ تا ۲.۵ برابر افزایش می یابد. پوشش روی و رنگ مورد استفاده در فلزات به صورت جداگانه طول عمر کل فلزات را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر انتظار می رود یک پوشش گالوانیزه ۴۰ سال و یک سیستم رنگ ۱۰ سال دوام داشته باشد، گالوانیزه و رنگ با هم باید ۷۵ سال بدون تعمیر و نگهداری یا به طور محافظه کارانه ۱.۵ برابر مجموع هر دو سیستم دوام بیاورند.

قیمت ورق رنگی

در ایران دو عامل مهم بیشترین تأثیر را بر قیمت ورق رنگی دارد که عبارتند از: ارزش دلار و قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت ورق گالوانیزه به روش های مختلف. بنابراین هر چه قیمت دلار بالاتر باشد یا ارزش پول ایران کمتر شود، تولیدکنندگان بیشتری این محصولات را صادر خواهند کرد. در راستای این موضوع و کاهش تولیدات فولادی در کشور، ورق های رنگی به ویژه با کیفیت گران می شوند. البته علاوه بر این باید بدانید که دلال ها نیز در افزایش قیمت بی تاثیر نیستند و نقش زیادی دارند. از آنجایی که قیمت ورق ها با توجه به نوسانات بازار تغییر می کند، قیمت این ورق همیشه ثابت نیست. اما برای اطلاع از قیمت ورق رنگی و دیدن هزینه های روز بازار می توانید وارد وبسایت فولاد ۳۶۹ شوید. در ادامه می توانید به صورت آنلاین ورق سقف و سایر ورق ها را خریداری کرده و محصول را سفارش دهید. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان تماس بگیرید.

قیمت روز ورق رنگی

قیمت روز ورق رنگی بر اساس نوع کیفیت و روکش ورق متفاوت خواهد بود. پوشش رنگی روی ورق حداقل ۲۰ میکرون و ضخامت دو برابر پشت ورق بوده و در دو مرحله ایجاد خواهد شد. قیمت ورق رنگی علاوه بر ابعاد و ضخامت به قیمت فلزاتی مانند آهن و فولاد و قیمت رنگ کوره ای بستگی دارد و با توجه به نوسان قیمت ها و دلار قیمت ورق متغیراست و افزایش می یابد.

قیمت آنلاین ورق رنگی

قیمت آنلاین ورق رمگی در جداول موجود در سایت نشان داده شده است. قیمت ورق رنگی شرکت های مختلف با ضخامت های متنوع موجود است.همان طور که می دانید ورق رنگی در کاربردهای مختلف از جمله سقف ساختمان، پوشش سقف شیبدار، سقف کارگاهی و سقف کاذب و تولید لوازم خانگی مانند یخچال و گاز… استفاده می شود. قیمت آنلاین ورق رنگی مانند سایر فلزات هر روز در نوسان دائمی است و قیمت آن باید روزانه بررسی شود.

ورق رنگی فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله اطلاعاتی پیرامون نحوه رنگ کردن ورق رنگی و ویژگی ها و مشخصات ورق رنگی ارائه کردیم و بررسی کردیم که این رنگ ها چه مزیت هایی نسبت به رنگ آمیزی معمولی دارند. شما می توانید هم اکنون پس از مطالعه این مقاله برای مشاهده قیمت، خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورق رنگی و گالوانیزه به صفحه مربوط به این محصول در وبسایت ما مراجعه نمایید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق رنگی , قیمت ورق رنگی , قیمت آنلاین ورق رنگی , قیمت روز ورق رنگی , آخرین قیمت ورق رنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: